Als processen ingewikkeld worden
Het begint klein en eindigt in een proces dat niemand meer overziet

Herken je dit ook in jouw eigen organisatie?
In veel organisaties willen mensen gewoon hun werk goed doen. De intentie is er. De kennis ook. Maar toch ontstaat er gedoe. Stukjes informatie staan op meerdere plekken. Taken bestaan uit te veel handelingen. Er ontstaan uitzonderingen die later weer nieuwe uitzonderingen vragen. Het gevolg is dat snelheid verdwijnt, werkdruk stijgt en iedereen voelt dat het makkelijker zou moeten kunnen.
Bij bedrijven hier in de Achterhoek, of het nu productie, logistiek of MKB dienstverlening is, zie ik dat dit niet ontstaat door onwil. Het ontstaat omdat werk in de loop van de jaren steeds verder is aangegroeid. Nieuwe eisen. Kleine fixes. Systeemwisselingen. Workarounds die later de normale manier van werken zijn geworden. Zo groeit een proces langzaam van logisch naar log.
Je ziet dat terug in zaken als:
- Wachttijd tussen taken
- Overdrachtsmomenten tussen teams
- Handmatige correcties die blijven terugkomen
- Stappen waarvan niemand meer weet waarom ze bestaan
De dagelijkse realiteit wint het dan van de oorspronkelijke bedoeling.
Echte verbetering begint pas als je opnieuw kijkt naar het werk zoals het vandaag gebeurt. Welke stap voegt waarde toe. Welke stap is alleen nog historisch. Welke informatie kan simpeler. Vaak blijkt dat er verrassend veel weg kan. Niet door harder te werken, maar door lichter te organiseren.
Dat is wat ik doe. Slimmer werken door complexiteit te versimpelen. Zodat snelheid terugkomt, kwaliteit stijgt en mensen met meer rust door hun dag gaan.
Wil je dat eens onderzoeken in jouw organisatie? Een kwartier bellen kan al genoeg zijn om te zien waar de echte winst zit.
Schrijf je snel in voor onze nieuwsbrief
Wat krijg je?
- de nieuwste blogs!
- de laatste inzichten!
- praktijkvoorbeelden!
- leuke aanbiedingen!

